Kermit was op reis

Zondag 21 t/m zondag 27 augustus 2006

Kermit de mascotte van www.weegink.nl is op reis geweest. Hij heeft in 8 dagen bijna 3900 kilometer afgelegd op een motor en is door 7 Europese landen geweest. Hieronder een reisverslag.

(C) Copyright www.weegink.nl

Dag 1:
Rond 10.15 uur vertrokken vanuit Almelo via Brussel naar de Franse hoofdstad Parijs. Onderweg wel wat regen gehad maar zoals jullie weten houdt een kikker daar wel van. Na het binnenrijden van Parijs was de Arc de Triomphe snel gevonden. Van de Arc ging het naar

Place de la Concorde

 (Eendrachtsplein) is een historisch plein te Parijs (departement) in het 8e arrondissement van het centrum, het beslaat meer dan 8 ha.

Architect Ange-Jacques Gabriel bouwde het in 1763. Het werd toen genoemd naar de Franse Koning Lodewijk XV, in het midden stond een ruiterstandbeeld van Lodewijk. Gabriel ontwierp het plein in de vorm van een open achthoek. Tijdens de Franse Revolutie werd het plein omgedoopt tot de Place de la Révolution en het standbeeld van Lodewijk XV werd vernield. In plaats daarvan werd een guillotine op het plein geplaatst. 'Het beeld van de koning werd vervangen door een beeld van de Vrijheid'. Dat deed een van de slachtoffers van de terreur verzuchtten:

  • " O vrijheid, hoeveel misdaden worden er niet in uw naam gepleegd...".

In tweeënhalf jaar tijd werden hier 1119 executies voltrokken, waaronder die van koning Lodewijk XVI, koningin Marie Antoinette en de revolutionaire leiders Danton en Robespierre. Na de Revolutie werd het in een sfeer van verzoening door tot inkeer gekomen revolutionairen in 1795 tot Place de la Concorde omgedoopt.


Het plein was in de ogen van de Franse regeringen moeilijk in te richten; wat moest er nu midden op dit grote lege plein staan? Wat kon de revolutie en de moord op de koning doen vergeten?

In 1836 vond men een oplossing en kreeg het plein nog meer grandeur door de 23 meter hoge Obelisk van Koningin Haptsjetsoet uit Luxor hier te plaatsen, een geschenk van Mohammed Ali, de onderkoning van Egypte. Deze dateert van 1250 v. Chr. en stond ooit in Luxor. Het duurde twee jaar vooraleer deze 22 ton wegende obelisk in Parijs aankwam. Het nam nog eens drie jaar in beslag vooraleer ze recht stond. De zuil is bedekt met hiërogliefen van de farao (Ramses II) die deze zuil liet bouwen. De basis bevat fraaie tekeningen van de speciaal gebouwde boot die de obelisk vervoerde en de wijze waarop de piramide weer rechtop werd gezet. Aan elke zijde van het plein werden in de 19e eeuw grote fonteinen geplaatst. Vanaf hier vertrekken de parades die elk jaar op 14 juli op de Champs-Élysées worden gehouden. Op de Dag van de Bastille van 1989 herdachten een miljoen mensen en talloze wereldleiders de Revolutie van twee eeuwen geleden.

Kermit is blij dat hij na 600 kilometer van de motor kan.
In de verte staat

De Arc de Triomphe

 De Triomfboog is een bekend bouwwerk in Parijs, in het 8e arrondissement.

Het is gebouwd op het Place Charles de Gaulle (vroeger Place de l'Étoile), een van de drukste verkeerspleinen van Parijs, aan het westelijke eind van de Champs-Élysées, waar twaalf lanen samenkomen. Deze triomfboog is 50 meter hoog, de op een na grootste in de wereld, alleen in Korea staat een grotere. Hij is zelfs zo groot dat er een waaghals met een vliegtuig door is gevlogen. De bouw begon in 1806, ter ere van een van Napoleons overwinning bij Austerlitz. Pas rond 1834, onder koning Louis-Philippe, werd de bouw voltooid.

Best indrukwekkend Parijs maar waar is die grote toren?? Waarschijnlijk weet mijn chauffeur de weg wel.
Gelukkig hebben we de Eiffeltoren gevonden.
De Eiffeltoren is het meest opmerkelijke monument van Parijs en een van de meest bezochte bezienswaardigheden van Frankrijk. De Eiffeltoren staat aan de kade van de Seine in het in het 7e arrondissement van Parijs.

De Eiffeltoren is wereldwijd het symbool van Frankrijk. Het wordt door velen gezien als een van de niet-klassieke wereldwonderen.

De toren is bedacht door de architect Steven Sauvestre, maar genoemd naar zijn bouwheer Gustave Eiffel. Eiffel had tot aan zijn dood een woning in de top van de toren. De toren ontvangt jaarlijks meer dan 5,5 miljoen bezoekers. Op 28 november 2002 verwelkomde de Eiffeltoren zijn 200.000.000ste gast.

Op het eerste platform bevindt zich een expositie over de Eiffeltoren met foto's, schilderijen en informatie. Met de lift is het mogelijk naar de top van de Eiffeltoren te gaan, met de trap alleen tot het tweede platform.

Informatiepanelen geven aan welke gebouwen te zien zijn vanaf de Eiffeltoren. Er is een uniek uitzicht over Parijs.

De Eiffeltoren is 317 meter hoog, zonder de televisieantenne mee te rekenen (324 meter met antenne). Afhankelijk van de omgevingstemperatuur kan de toren enkele centimeters in hoogte veranderen door het uitzetten of inkrimpen van het metaal. De toren heeft vier poten; op verschillende niveaus bevinden zich platforms. De toren weegt 7300 ton (totale gewicht 10100 ton).

Zo groot is de toren eigenlijk helemaal niet, kijk maar.
Wel een mooie stad hoor, Parijs.
Dag 2:

Na lekker geslapen te hebben zijn we vanmorgen vertrokken voor een mooie rit richting Zwitserland. Onderweg kwamen we door een aantal skigebieden maar gelukkig lag er geen sneeuw, kikkers houden niet van sneeuw, veel te koud.

Dag 3:

We zijn rond het meer van Geneve gereden, ik had willen zwemmen maar dat was te ver. Maar ook van het rijden word je moe. In het hotel kan ik lekker slapen.

Dag 4:

Een echte Alpen etappe eerst de Col du Télégraphe is een bergpas in de Franse Alpen. De bergpas is vooral bekend vanwege wielrenetappes in de Ronde van Frankrijk.

Om de noordzijde van Col du Galibier te beklimmen moet men eerst de Col du Télégraphe hebben bedwongen. De combinatie van deze twee cols maakt een etappe zeer zwaar. De meeste renners proberen dan ook hun krachten op de Col du Télégraphe te sparen.

In 1972 maakte Eddy Merckx zijn bijnaam de 'Kannibaal' waar door al op de Col du Télégraphe aan te vallen en zijn tegenstanders te slopen voor de Col du Galibier in zicht kwam. Op deze laatste col moesten vervolgens ook Joop Zoetemelk en Joaquim Agostinho Merckx laten gaan.

De Col du Galibier

 Op de Galibier is ook een monument geplaatst ter nagedachtenis aan Henri Desgranges, de eerste directeur van de Ronde van Frankrijk.

De Galibier is alleen te bereiken als de Col du Télégraphe of de Col du Lautaret is bedwongen en dat maakt de bergpas tot een van de zwaarste Alpencols in de wielergeschiedenis.

In 1998 kleineerde Marco Pantani Jan Ullrich op niet mis te verstane wijze. De Italiaan Pantani vloog tijdens hagelbuien en lage temperaturen weg van Ullrich die op de top maar liefst tien minuten verloor.

In 1934 legde Theofiel Middelkamp op deze bergpas de basis voor de eerste Nederlandse etappeoverwinning in de Ronde van Frankrijk.

De Col de la Bonette is een 2715 meter hoge bergpas in de Franse Alpen die de verbinding vormt tussen Barcelonnette en Saint-Etienne-de-Tinée. De pashoogte vormt de grens tussen de departementen Alpes-Maritimes en Alpes-de-Haute-Provence.

De route over de Col de la Bonette doorkruist het Nationaal park Mercantour .

Boven op de Col de la Bonette buigt de weg af deze weg is aangelegd rondom de Cime de la Bonette. Het hoogste punt van de route ligt op 2802 meter, daarmee is het de hoogste doorgaande weg van Europa.
 

Omdat het de hoogste bergpas in de Alpen is wil ik toch nog hoger klimmen.
Dag 5:

Vandaag zijn we via de Grand Canyons du Verdon verder naar het zuiden gereden. Bij de Côte d' Azur aangekomen zijn we langs de kust richting Nice en Monaco gereden.

In Monaco was het erg druk er waren heel veel supporters van de voetbalclubs FC Barcelona en FC Sevilla. En kikkers houden niet van supporters, zeker niet van Spaanse. (Spanjaarden houden van gebakken kikkerbilletjes)
Maar gelukkig hebben we wel een rustig punt gevonden om een paar leuke plaatjes te schieten van de jachten in de haven van Monaco.
Aan het einde van de 5e dag hebben we lekker gegeten en nog even televisie gekeken op de hotelkamer maar ook daar worden kikkers moe van.
Na een goede nachtrust zijn we in twee etappes via Zwitserland en Duitsland weer naar huis gereden.

(C) Copyright www.weegink.nl